18
موفقیت تازه در والنسیا

ماندانا نوری ، بانوی ماراتن‌ها | زنی الهام‌بخش در مبارزه با ایستایی

  • کد خبر : 74111
  • 21 آذر 1400 - 10:47
ماندانا نوری ، بانوی ماراتن‌ها | زنی الهام‌بخش در مبارزه با ایستایی
ماندانا نوری در ماراتن والنسیا رکورد تازه‌ای به دست آورد. دونده ۴۵ ساله ماراتن همچنان برای مبارزه علیه ایستایی انگیزه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی “دختران قهرمان” ماندانا نوری دونده ماراتن ایران در ۴۵ سالگی در دو ماراتن والنسیا در اسپانیا دوید و رکورد شخصی جدیدی ثبت کرد. ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه و ۲۲ ثانیه.

این رکورد او را در جایگاه ششم این ماراتن مشترک برای مردان و زنان قرار داد و برای او به منزله یک گام بیشتر رو به جلو بود.

دویدن نه کسب و کار او، بلکه زندگی این زن ۴۵ ساله است. ماندانا نوری یک پزشک و یک مادر است. حضور مداومش در مسابقات ماراتن مختلف در اقصی نقاط جهان نشان می‌دهد او چه عزم راسخی برای دویدن، رقابت کردن و اثبات توانمندی‌های اکتسابی یک انسان به خودش دارد.

او در کرمانشاه به دنیا آمده است: جایی که دختران ورزشکار آن، زنانی سرسخت و خستگی ناپذیرند. زمانی که اولین بار در سال ۲۰۱۵ در ماراتن دوبی دوید به نظر می‌رسید حضورش تنها برای چشیدن طعم یک تجربه جدید باشد و حس ارضا شدگی آن هم برای زنی ۳۹ ساله به سرعت از راه برسد.

رتبه نهم در بین ۴ هزار نفر در ماراتن ۱۰ کیلومتری دوبی اما برای او یک شروع بود. او که آن مسابقه را در ۴۱ دقیقه و ۵۰ ثانیه تمام کرده بود تصمیم گرفت با دقیقه‌ها و ثانیه‌ها بجنگد.

اما چه ضرورتی برای جدال با ثانیه‌ها وجود دارد؟ رقابت با آنچه برای انسان سد و مانع به نظر می‌رسد. این، ایده الهام‌بخش ماندانا نوری است که او را همچنان روی صحنه حفظ کرده است.

پس از ماراتن دوبی، او چند نیمه ماراتن و نیمه ماراتن از جمله در استانبول، دوبی و پاریس شرکت داشته و به طور مداوم در حال بهبود رکوردهایش بوده است..

به نظر می‌رسد نگاه ماندانا نوری به دویدن، نگاهی فراتر از عناوین ورزشی است. او دویدن را به مثابه مبارزه با ایستایی زندگی می‌بیند. او با دویدن، به خود ثابت می‌کند که وجود دارد و چیزی فراتر از پیچ و مهره‌ای با کارکرد ثابت در دستگاه خلقت است.

پرواز از دل بحران

ماندانا نوری پیش تر گفته است: داستان من از فروردین 81 با یک تصادف آغاز شد. تصادفی که منجر به شکستگی مهره های گردن، کتف و لگنم شده بود. جنگ من از آنجا آغاز شده بود. از راه رفتن با واکر و عصا. دکتر گفته بود که آب درمانی برای بهبودم موثر است. آن قدر شنا کردم که مدرک نجات غریق گرفتم.

در آن زمان، ماندانا برای گذراندن طرح خود همراه با همسرش به دشت مغان اردبیل می رود که در آنجا استخری وجود نداشته. در نتیجه او ورزش را با یک تردمیل ادامه می دهد. دویدن برای ماندانا آغاز می شود.

نوری می گوید: پس از دو سال و نیم به تهران بازگشتم و کوهنوردی را شروع کردم. بارها با همسرم دماوند را فتح کردیم. اینها مقدمه ای بود برای دویدن در فضای آزاد.

چرا رکوردهای ماندانا نوری، رکورد ملی محسوب نمی‌شود؟

بر خلاف آنچه در فضاهای غیررسمی درج و منتشر شده، ماندانا نوری از نظر فدراسیون دوومیدانی ایران، رکورددار ملی ماراتن زنان نیست و این فدراسیون، رکوردهای نوری را ثبت نکرده است.

علت ثبت نشدن رکوردهای نوری توسط فدراسیون دوومیدانی ایران این است که ماندانا نوری برای شرکت در مسابقات باید هماهنگی لازم را با فدراسیون انجام دهد و با رعایت ضوابط رسمی حضور در مسابقات بین‌المللی به نمایندگی از ایران در ماراتن‌ها شرکت کند.

موضوع حجاب اسلامی ورزشکاران ایران در رویدادهای بین‌المللی، فقط بخشی از ماجراست. موضوع دیگر این است که رکورد ملی زمانی ثبت می‌شود که علاوه بر به رسمیت شناخته شدن ورزشکار توسط فدراسیون دوومیدانی ایران، مسابقه مذکور نیز به رسمیت شناخته شده و تست دوپینگ نیز از ورزشکاران گرفته شود.

به عنوان شاهدی بر این مدعا، تمامی رکوردهای دوومیدانی ایران پس از بهبود، زمانی به طور رسمی ثبت می‌شوند که تست دوپینگ رکوردشکنان منفی شود.

در نتیجه ماندانا نوری  به دلیل این که خارج از دایره ضوابط و مسئولیت‌های فدراسیون دوومیدانی ایران مسابقه می‌دهد به عنوان رکوردشکنی رسمی ماراتن ایران محسوب نمی‌شود.

به عبارت دیگر می توان او را رکورددار ماراتن زنان ایران دانست اما یک رکورددار غیر رسمی و نه برای ثبت در آمار ارگانهای رسمی دوومیدانی ایران و جهان.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=74111

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.